Rostbiff och potatisgratäng

Mat betyder så himla mycket för mig. Jag älskar att få överraska min man med något gått till helgen, och ja gärna på veckorna också bara för att lyxa till det och visa uppskattning för allt han gör.
Mat är Kärlek på många sätt ;)

Så igår kastade jag in en rostbiff i ugnen, och ingen kryddning i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen var 60 grader.
Lät den sen ligga. Gärna i folie kanske, för jag tyckte att köttet blev för rött!
Under tiden den var i ugnen gjorde jag en marinad som jag hade tänkt lägga köttet i.



Marinad:

Kokade upp 3 dl vatten med 1 dl salt. Låt det svalna.
1½ dl rött vin, 1 dl soja, 1 msk svartpeppar och 3 pressade vitlöksklyftor.
Exakt samma ingredienser som jag hade till Tjälknölen.
När vattnet svalnat häller du samman alltihopa i en bunke som är liite för liten för ditt kött, den ska som pressas mot sidorna så att marinaden kommer in ordentligt i köttet. Låt stå i 5 timmar eller mer. Det spelar ingen direkt roll... mitt kött stod från ca 09 till 18 och det vart ju gott ändå.. :)

 


Gratäng:

Skala och skär potatisen i skivor.
Smöra en ugnsform.
Lägg potatisen så jämt som möjligt, varva med svartpeppar och persilja. På med mer potatisen. Ungefär i mitten nånstans kan du pressa ner ett par vitlökar.
Jag saltade inte i min, då vet jag att sonen kan äta den problemfritt :)
Häll på grädde, Milda mat 15% och vanlig matlagningsgrädde. (det var de jag hade hemma) Men valet är ditt.
Toppa med persilja och skicka in i ugnen. jag Tog ingen direkt tid, utan jag kände efter ca 40 min på potatisen, kändes den okej stängde jag av ugnen och lät den stå kvar tills vi skulle äta.

 

Servera med den grönsalladen och tillbehör du tycker passar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0