Kinagryta, av det som fanns i kylen.

Som jag skrev tidigare om Köttbullar och potatismos och en sjuk son, så var tiden knapp och orken borta när det gällde lunch och middag igår. Men mannen la sonen för kvällen och jag letade grejer i kylen, skafferiet och frysen efter något som skulle kunna bli middag... så det fick bli en kinagryta och nudlar.
Ska försöka berätta hur jag gjorde.. :) haha!


Det jag använde:

1 morot, skalad och skivad i stänger 
1 burk skivade vattenkastanjer
1 burk bambuskott
1 burk champinjoner 
Allt det här kastade jag ner i en stor stekpanna och stekte lite lagom i matolja.
 



I en annan stekpanna:
1 pakt Bacon (Gärna biff strimlor, passar så mycket bättre om du planerar att laga detta.)
½-1 Lök
1-2 pressad vitlök.
(Tillsätt lök och vitlöken när baconen är färdig stekt, blir lätt beskt om löken steks för länge.)
Kasta i vatten i stekpannan och koka med smakerna innan du öser ner det hos grönsakerna.



Kryddor, smaka av efter eget tycke:
paprikapulver
chilipulver
curry
salt
peppar
Soja

Tillsätt vatten i grytan så du faktiskt får en gryta, om det vid det här laget är för lite "soppa" över det hela. :)
Rör ner lite potatismjöl i kallt vatten och tillsätt lite i taget och rör om tills du fått den tjockleken du vill ha. Koka upp och smaka av.


Till det här skulle jag haft äggnudlar, men då jag inte hade några fick jag ta vanliga nudlar. Såna paket som har en kryddpåse i ni vet.
Påsen med kryddan använde jag då i grytan och sparade lite till nudlarna när jag silade av vattnet.


 
Smaklig måltid.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0