Inbakad pizza, sås och sallad

Pizzakväll i helgen. Väldigt populärt i vårat hem. Men jag hittade inte mitt eget recept på degen och kom naturligtvis inte ihåg de exakta mängderna.
Men det vart en pizza i alla fall och det här är vad jag använde.

Pizzadeg 
50 g jäst som jag löste upp i 3 dl ljummet vatten, en nypa salt och 3 msk matolja.
Tillsätt sen ca 9 dl mjöl. (eller tills degen släpper från kanterna) Lite i taget så det blir en jämn smet.
Jäs sen i ca 45min - 1 h

 

Tomatsås:
Ett paket krossade tomater, 1-2 vitlöksklyftor, salt och peppar och någon matsked tomatpuré

Fyllningen i pizzan. Skinka, champinjoner, brieost och pepparsalami.



Ta ut den ur ugnen när du tycker att du fått rätt färg. ca 15-20 min på 225 min.

TIPS!
Här kan du även smöra in en ugnsplåt och lägga pizza direkt på plåten, Eller smöra bakplåtspappret så pizzan inte fastnar!


Sås:
Crème fraiche, ketchup, majonnäs, grillkrydda, peppar, salt, paprikapulver och grillkrydda.
Rör ihop och smaka av.


Lika god och mättande som den ser ut!




Pizza sallad:
Riven vitkål, vitvinsvinäger, matolja, salt och peppar.


Emelie J
2014-10-14 @ 11:34:15

Vad duktig du är alltså, borde öppna eget med mat och fik!! Finns inga bra i Nora!!Kram

Svar: men va ! haha ! va gullig du är Emelie ! :) glad jag blir! :D Men det finns inte en chans att det skulle kunna gå runt i den här lilla stan... så jag håller mig hemma i mitt lilla kök istället ;) ta hand dom dig och bebisen! :) Kram!
Lina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0