Fläsk ytterfilé, klyftpotatis och sås.

Hejsan !
Igår var det en regnig och grå söndag så då bestämde vi att vi skulle bjuda våra vänner på lunch.
Super trevligt sällskap som vanligt och mat som kött och sås till varmrätt och nötig kaka till efterrätt.. Men jag börjar med att berätta om maten vi åt.


 Så här såg det inte ut igår dock....


Marinad på köttet:


½ - 1dl soja
En skvätt matolja.
Peppar och grillkrydda
2 pressade vitlökar.
1 dl öl (sort kvittar)

Lägg köttbiten i en påse och lägg den sen och dra i minst 1 h i kylen.

Stek köttet på hög värme så den får fin yta. Lägg den sen i en ugnsform. Häll i vatten i stekpannan och koka upp, häll i marinaden som du sparat i påsen och häll sen över alltihopa på köttet. Kasta i några skivade morötter och en ½ lök.
Skjuts in i ugnen tills innertempen är 65 grader. (Det står i alla böcker att fläsk ytterfilé ska vara 70 grader. men tänk på när du lagar kött att allt eftersteker.)
OM du skulle lägga den i ugnsfolie så tänk på att du stänger in värmen och köttet riskeras att överstekas ganska fort, ta då ut köttet ganska mycket tidigare! 

 
Potatisen kryddade jag med peppar, persilja, salt & peppar och paprika pulver.
En ugnsform med matolja.
In i ugnen ca 25-30 min.  

 


Sila av skyn som köttet kokats i och tillsätt bara lite grädde när du häller det i en kastrull. smaka av! koka upp.
 
 


Skiva köttet i lagom skivor. Servera med en grönsallad.


Den här maten fick min son inte äta så mycket av... det var ju en del soja (salt) i köttet och massor av kryddor, men lite potatisbitar och en rostmacka fick duga efter att han ätit sin egen mat tidigare.

Bye yall! :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0