Vaniljbullar

Igår så bakade jag bullar och försökte mig på att göra såna där snurror. Men det gick ju sådär... så det blev helt vanliga simpla bullar...



ca 40 bullar (beroende på storlek)
Bulldeg:

1 paket torrjäst för söta degar
5 dl mjölk
150 g smör till deg
1 dl ljus sirap
1 tsk salt
1 ägg
14 dl vetemjöl

Fyllning:

200 g rumsvarmt smör
200 g riven mandelmassa
6 msk vaniljsocker
1 vanilj stång. dela och riv ut vaniljen.

Final touch:

1 ägg till pensling
pärlsocker



1. Smält smöret först sen häller du i mjölken och värmer till 45 grader.
2. Häll jästen i en bunke och häll lite av degspadet över det och se till att jästen är helt smält innan du häller på resten av degspadet.
3. Häll i sirap, salt och 11 dl av mjölet i din bakmaskin. eller om du använder elvisp med degkrokar.
4. Tillsätt ägget och blanda, tillsätt sen resten av mjölet tills det är en slät deg.
5. Låt jäsa inne i ugnen utan värme i 30 minuter eller mer med en bakduk över bunken. (då riskerar du inte att det ska dra på degen)
6. Blanda under tiden smör, mandelmassa och vanilj och rör ihop till en smet.
Baka ut dina bullar i den form du vill ha dom med den fyllningen mellan, låt jäsa i ca 40 minuter på plåt under bakduk.
8. Sätt ugnen på 225 grader
9. Pensla bullarna med ägg och toppa med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen tills dom blivit gyllenbruna.



Tips:
Håll koll så dom inte blir för gräddade, då riskerar du att dom blir torra och tråkiga.
-Det går jätte fort att grädda bullar... max 7 min (Enligt mig)

Mamma
2014-10-16 @ 11:45:39

Jag har testat dom!! Supergoda :-) stolt över min duktiga husmor ♥

Svar: haha! ;) tack mamma <3
Lina

Johanna
2014-10-16 @ 13:48:55
URL: http://mittlillahem.blogg.se

Det där ser ju helt crazy gott ut! Måste nog hålla igen på bullbaket nu alltså, det blir alltför mycket gott för vad som passar sig här hemma! Men nästa gång jag tillåter mig själv till bakning får det bli dessa!

Svar: Ja visst gör dom! och dom smakar ännu godare :) Hmmm... va tråkigt! men ibland måste man ju unna sig, så som du säger, nästa gång kan du kasta ihop dom här och ha i frysen tills dom vill ätas :)
Lina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0