Trerätters på farsdag

På farsdag blev min man bortskämd av våran son som köpt en tjusig mugg, choklad och trisslottor. Klart att han vill ge sin pappa något på dagen. Bästa pappan!!


Senare på kvällen var det mammas tur att ge pappa någonting... Mat... vad annars ! :)
 

Till Förrätt blev det "skagenmacka"


Röd stenbitsrom, crème fraiche, hackad schalottenlök. Räkor i röran och på toppen.
Ta så mycket du vill av varje. Lagom till två mackor.



Till Varmrätt blev det Karréstek, pressad potatis och sås.
Karrébit, dränkt i kryddor, använd dom du tycker om.
Hackad rosmarin, salt, grillkrydda och peppar.

Stek den runt om så den får fin yta.
Ta sen ur köttet ur pannan och lägg i formen du ska ha i ugnen. Kasta i vatten i stekpannan och koka med alla smakerna och ös över köttet. Ta 1 morot och 1 lök och skär upp och lägg det i formen.
Jag stekte min på ca 75-100 grader i närmre 4 timmar.
Självklart kan du dra på värmen i ugnen och det går då fortare... men fick för mig att köttet blir godare om det lagas sakta..

Koka potatis och pressa den på tallriken vid servering, smält lite smör med salt&peppar och häll på potatisen.

Såsen
Skyn som blir i formen, sila den ner i en kastrull. Tillsätt lite vispgrädde och koka upp.

KLART!




Till Efterrätt blev det pepparkakor med ädelost.

Mmmmmm....
 

Ha en fortsatt bra dag! :)


  
Susanna Maria J
2014-11-11 @ 09:44:38
URL: http://oslofru.com/

Vilken fin fars dag :)

Svar: Ja den var super mysig :)Hoppas ni också hade en fin dag!
Lina

Sophia
2015-10-20 @ 09:37:22
URL: http://sophiai.blogg.se

Jaaa, älskar pepparkakor med ädelost haha!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0