Köttgryta och potatisgratäng

Köttgrytan:

Börja med att koka upp lite vatten, schalottenlök, lagerblad i en gryta.
Jag hade grytbitar av nöt och brynte på runt om och kryddade med grillkrydda och lite salt. Kastade på ett glas vatten och öste ner alltihop i gjutjärnsgrytan. Gjorde samma sak igen med resten av köttet.
I med en skvätt soja och rödvin. Låt det här stå och puttra ett antal timmar, ca 2 h. smaka av.
När köttet börjat kännas bra kan du kasta i lite morotsbitar och syltlök.
Jag hade även några buljongtärningar i som jag kokat av sen tidigare kötträtter. Ta vilken buljong du vill och smaka av med om det behövs.

Potatisgratäng:

Skala och skiva potatisen.
Smöra en form, lägg potatisen omlott, krydda med lite peppar och pressad vitlök.
Till sist kan du hälla på Milda Mat 15% och lite mjölk.
Låt stå i ugnen tills den fått fin färg, på 200 grader i ca 45min - 1h.
 
 

Sry för sämsta bilderna... har inte lärt mig kameran... har ju faktiskt bara haft den 5 år. ha!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Enkeltattlaga.blogg.se

Att vara småbarns förälder och samtidigt sköta hem och hushåll är inte alltid det lättaste. Men jag tänkte visa er hur jag fixar alla mina dagar tillsammans med sonen och samtidigt ha ett fint hem och god mat på bordet, på enklaste sätt.

RSS 2.0